Skip to content

Håndværkskollegiet i Herning får sin egen grafiske identitet

herning_header_16_9
Det kommende Håndværkskollegie i Herning har fået en grafisk identitet og bomærke inspireret af bygningen, som er tegnet af Dorte Mandrup. Identiteten skal være med til at understøtte kollegiets kommunikation og kultur både før, under og efter byggeriet.

Den asymmetriske ellipseform og det runde, fælles gårdareal er blandt de karakteristiske arkitektoniske kvaliteter ved Håndværkskollegiet i Herning, der er tegnet af Dorte Mandrup. Denne form er også blevet det bærende element i kollegiets nye bomærke og grafiske identitet, som netop er blevet udviklet. 

Identiteten er blevet til som en del af den nye kommunikationsstrategi for kollegiet, som skal understøtte arbejdet med at skabe kendskab, netværk og partnerskaber i byggeriets tidlige fase, og sidenhen rekruttere beboere til kollegiet.

”Vi har med selve bygningen og dens form fået foræret noget, som har potentiale til at blive både ikonisk og letgenkendeligt. Derfor har det været oplagt også at arbejde med disse kvaliteter i den grafiske linje, vi har lagt for kollegiet. Selve formen er stærk nok til også på sigt at kunne stå alene uden tekst som et grafisk element på eksempelvis en plakat eller en T-shirt,” siger forstander for Håndværkskollegiet i Herning, Flemming Moestrup, der har været med til at udvikle den grafiske identitet. 

En af hans væsentligste opgaver bliver at skabe rammerne for en stærk faglig og social kultur på det kommende kollegie, og her spiller det en væsentlig rolle, at kollegiet får sit eget udtryk.

Identiteten er udviklet af Frame & Work

”En af ambitionerne for de nye håndværkskollegier er, at hvert kollegie skal have sit eget særpræg. Ikke kun arkitektonisk og håndværksmæssigt, men også i eksempelvis beboersammensætning, i kollegiekulturen og i måden, kollegierne indgår i deres lokalmiljøer og spiller sammen med relevante faggrupper og uddannelsessteder. Her er det væsentligt, at Håndværkskollegiet i Herning nu har fået sit eget grafiske udtryk, som på sigt kan bidrage til den samlede ånd og identitet for kollegiet,” fortsætter Flemming Moestrup.

Ud over det genkendelige bomærke, som rummer en lang række anvendelsesmuligheder, har kollegiet også fået sin egen farvepalet og skrifttype. Sidenhen vil identiteten også blive synlig på eksempelvis website, sociale medier, kampagner og andet materiale målrettet potentielle fremtidige beboere på kollegiet.

Se også: Portræt af Flemming Moestrup, forstander for Håndværkskollegiet i Herning

Appointment Form